ساخت دیوار بتنی آرمه | کاملا تخصصی و به روز

بتن آرمه چیست؟

ساخت دیوار بتنی آرمه یکی از روش های ساخت کاملا فراگیر و عمومی در صنعت ساخت و ساز امروزی است. بتن آرمه، یکی از مصالح پرکاربرد برای ساخت کارهای عمرانی و ساختمانی است. بتن آرمه دو ماده مهم ساختمانی را ترکیب و تکمیل می کند، اولی بتن است و دومی فولاد است. بتن مقاومت فشاری خوبی دارد اما مقاومت کششی ندارد، در حالی که فولاد مقاومت کششی بسیار خوبی دارد.

این همکاری اساسی برای ساخت دیوار بتنی، به لطف خواص چسبندگی میله ها و ضریب انبساط حرارتی دو ماده امکان پذیر شده استبه طور کلی، بتن آرمه از میله های بتونی و فولادی، به شکل مناسب ساخته شده است و بهم پیوسته می شوند، به ویژه در مناطقی که لازم است برای مقابله با نیروهای کششی قرار دارند بسیار مناسب است.

قیمت سیمان تهران

 نحوه ساخت دیوار بتنی

انواع قالب بتن ریزی,بتن آرمه چیست؟,قالب بتنی چیست؟,روندی که منجر به ساخت بتن می شود، طولانی است. واکنش شیمیایی که مخلوط سنگدانه ها، سیمان و آب را به ماده جامد و مقاوم در برابر فشار تبدیل می کند، به دو قسمت مهم تقسیم می شود. مرحله اول تنظیمات و ساخت اولیه بتن است، که حدود 24 ساعت طول می کشد، که در آن مواد یک قوام جامد به دست می آورند، اما هنوز ویژگی های مکانیکی ندارند. در مرحله دوم ، سخت شدن که در حدود 28 روز طول می کشد، انجام می شود، تا مواد ویژگی های مکانیکی خود را به دست می آورد.

از آنجا که بتن برای به دست آوردن شکل و مشخصات مکانیکی خود به زمان نیاز دارد، تهیه قالب برای آن لازم است تا این قالب به عنوان محفظه ای که میله های فولادی در آن تعبیه شده است عمل کند. هنگامی که بتن در حالت سیال ریخته می شود، قالب ها تا پایان فرآیند تنظیم و پس از شروع فرآیند سخت گیری، به عنوان نگهدارنده عمل می کنند.

قالب باید از دو پانل تشکیل شده باشد، که با فاصله های مخصوص به یکدیگر متصل می شوند، در فاصله ای برابر با ضخامت دیواره ساخته شده، پانل ها باید با کنترل خط لوله عمودی قرار گیرند و نباید تحت وزن ریخته گری، بتن تغییر شکل دهد.

پس از ریخته گری بتن، قالب باید حدود  48 تا 72ساعت باقی بماند (بستگی به فصل، تهویه و سایر عوامل دارد)، یا تا زمانی که ریخته گری به مقاومت مکانیکی دست پیدا کند و به شرایطی برسد که تضمین جذب تنشهایی که بلافاصله پس از برچیدن سازه به آنها وارد می شود را بکند. در این مرحله قالب عملکرد خود را از دست می دهد و می تواند برداشته شود، زیرا ساختار اکنون بتن، قادر به حمایت از خود است.

قالب بتنی چیست؟

قالب برای دیوار باربر,نحوه ساخت دیوار بتنی,انواع قالب بتن ریزی,

تا چندی پیش تنها راه ساخت دیوار بتنی از طریق قالب های چوبی بود، میله ها و براکت های سیم مفتول از قبل آماده می کردند تا بتن را در زمان ریخته شدن، حفظ کنند. در حقیقت، چوب همیشه ماده ای بوده است که کار با آن آسان انجام می شد چرا که سبک و در دسترس است. با این حال، این عیب را دارد که نمی تواند بیش از دو یا چهار بار از آن استفاده کند، زیرا خیس می شود و مقاومت خود را از دست می دهد.

از اواسط قرن بیستم، سیستم های قالب جدید با هدف صنعتی سازی ساخت و افزایش کارایی، تولید و شروع به کار کردند. مواد قالب های جدید به راحتی در دسترس هستند، می توان آنها را با پانل های فلزی، پانل های مبتنی بر پلی استایرن منبسط شده یا عناصر موجود در مواد فیبرکرده یا تخته سه لا تهیه کرد، به همین دلیل امروزه، استفاده از قالب های جدید برای ساخت دیوار بتنی افزایش یافته است.

قالب های جدید را می توان بارها استفاده کرد در عین اینکه عملکردهای بیشتری مانند عایق حرارتی و صوتی یا ایجاد پوشش را در ساخت دیوار بتنی آرمه از خود نشان داده است.

انواع قالب بتن ریزی

انواع متنوع قالب های بتنی موجود است که ما در مورد مهمترین و پرکاربرد ترین انواع قالب ها در بخش زیر صحبت خواهیم کرد.

1. قالب فلزی

بتن آرمه چیست؟,قالب بتنی چیست؟,قالب برای دیوار باربر,

ساخت و سازهای مدرن، شامل استفاده از قالب پیشرفته است که عمدتا از عناصر مهم تشکیل شده است. در میان این نوع قالب ها، قالب های فلزی را پیدا می کنیم که به لطف طرح های مونتاژ از پیش تعریف شده، مقاوم، دارای مصرف طولانی مدت و جمع آوری آنها آسان است.

قالب های فلزی، بتن را در برابر فشار مکانیکی محافظت می کنند، علاوه بر این به عنوان یک نقطه اتصال برای اجزای اتصال و دستگاه های انتقال استفاده می شود. همچنین این قالب ها، متوسط ​​عمر تجهیزات را سه برابر می کنند و زمان و خطرات ناشی از انواع عملیات ساخت دیوار بتنی را کاهش می دهند. عموما جنس قالب های فلزی، فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ، بهم پیوسته هستند.

این مطلب را از دست ندهید
راهنمای حمل و نقل مصالح ساختمانی

2. قالب یکبار مصرف

وقتی یک قالب برداشته نمی شود و با ریخته گری بتن یکپارچه باقی بماند، قالب یکبار مصرف است. از هر قالب یکبار مصرف، تنها یک بار برای بتن ریزی استفاده می شود. امروزه یکی از انواع قالب های یکبار مصرف، متشکل از یک شبکه الکتروجوش داده شده است که با یک صفحه پلی اتیلن، پوشش داده شده است. این سازه همچنین به عنوان محافظ در برابر شرایط بد آب و هوایی عمل می کند و امکان جمع شدن سریع را فراهم می کند.

نوع دیگری از قالب یکبار مصرف هم وجود دارد که متشکل از صفحات ورق گالوانیزه با ارتفاع مختلف با سطح سلول بسته است که از نشت و تجزیه مخلوط بتن در هنگام ریختن و خشک شدن، جلوگیری می کند.

3. قالب حرارتی

برخی از سازه های ساخته شده با قالب حرارتی یکبار مصرف، اغلب حاوی مواد عایق حرارتی هستند تا به منظور جلوگیری از پل های حرارتی، اینرسی حرارتی مناسبی به سازه بدهند. این سازه ها مزایای بی شماری در ساخت دیوار بتنی دارند از جمله مزایای، کاهش مصرف انرژی هم در تابستان و هم در زمستان، بهداشت محیط، تطبیق پذیری و کاربردی بودن را دارند.

قالب های حرارتی عایق بندی شده حاوی بتن، علاوه بر تضمین عملکرد عالی حرارتی، ضد لرزه ای و صوتی، در مرحله ساخت نیز بهینه است و باعث کاهش قابل توجه زمان ساخت و هزینه های کار و مواد می شود. در ساختمانی متشکل از قالب عایق یکبار مصرف که با آن دیوارهای بتونی باربر ساخته و به خوبی عایق بندی شده است. هدف آنها، مدیریت اقتصادی ساختمان با توجه به محیط زیست و برای کیفیت زندگی بهتر است.

قالب برای دیوار باربر

در میان سیستم های قالب بندی برای دیوارهای تحمل کننده،COMAX وجود دارد که یک قالب با کیفیت بسیار بالا با ظرفیت ریخته گری 100 نانومتر در متر مربع است. تمام پانل های سیستم دارای عناصر افقی با سوراخ های  5 سانتی متری هستند. قالب ها از یک قاب محیطی تشکیل شده اند، که توسط قطعات متقاطع CU جوش داده شده و به فواصل 30 سانتی متری تجزیه می شوند، که روی آن یک صفحه از تخته سه لا  با پیچ های خود حفاری ثابت می شود.

ماتریس بتونی چیست؟

نحوه ساخت دیوار بتنی,انواع قالب بتن ریزی,بتن آرمه چیست؟,

برای تحت تأثیر قرار دادن نقوش و برجستگی های بتن، از ماتریس های پیش ساخته در ریخته گری ها استفاده می شود که سطوح دیوارها و مصنوعات را به روشی ساده و اقتصادی تزئین می کند. در واقع، نقش بستن یک طرح در سطح در معرض دید بتن، کمک به طراحان و سازندگان است تا با قرار دادن ماتریس های تزئینی در داخل قالب، نقایص را از بین برده و کیفیت دیوار بتنی آرمه را افزایش دهند.

بلوک برای ساخت دیوار بتنی

در بعضی موارد، به عنوان جایگزینی برای ساخت پارتیشن های بتن آرمه، هنگام ساخت دیوار بتنی با بلوک تقویت می شود که دارای شکل پذیری قابل توجه و توانایی جذب نیروهای کششی است و از ظرفیت عایق بندی خوبی نیز برخوردار هستند.

بلوک های نیمه جامد معمولاً برای سازه های بنایی مسلح استفاده می شود. در حقیقت، بلوک های سنگ تراشی مسلح به موازات، مداوم و مستقیم روی سطح دیوار قرار گرفته می شوند تا بتوانند در سوراخ های گیرش آرماتورها قطع شوند. بلوک های سنگ تراشی تقویت کننده، باید دارای فرم هندسی باشند که امکان بدست آوردن فضاهایی را برای قرار دادن میله ها فراهم کنند، به شکلی که بتوان استوانه ای با حداقل قطر 6 سانتی متر را حک کرد و با ملات سیمان پرکرد.