محافظت دیوار در برابر رطوبت - قسمت دوم

روش محافظت دیوار در برابر رطوبت

همیشه با ورود آب به داخل ساختمان هزینه های زیادی باید برای جبران صدمات آن پرداخت کنیم و این موضوع نگرانی بیش تر افراد می باشد. از جمله آسیب های گفته شده می توان به زنگ زدن فلزات، پوسیدگی چوب ها، ظهور حشرات و انواع قارچ ها و همچنین متورم شدن گچ دیوارها اشاره داشت.

علاوه بر تمامی این موارد اگر سرما بیش از حد باشد می تواند به مصالح خود ساختمان هم آسیب رسانده و خطرات و آسیب های جدی را رقم بزند. موضوع به همین جا ختم نمی شود و اگر آب فرو رفته در مصالح به علت سرمای شدید یخ بزند و همان طور که می دانید آب با یخ شدن منبسط خواهد شد و صدمات غیر قابل تصوری را به مصالح اصلی بنای شما وارد می آورد.

ما شاهده این اتفاقات برای نمای دیوارها هم هستیم و اندودها یا سنگ های نما کاملا تخریب می شوند. ذکر این نکته لازم است که سرمای بیش از حد به ندرت پیش می آید اما بارش باران معمولی هم می تواند به دیوارهای نما آسیب فراوانی وارد کند. این نوع آسیب ها از طریق رطوبت به دو شکل تقسیم می شوند، مورد اول جذب آب موجود در خاک است و مورد دوم جذب رطوبت از طریق بارندگی.

البته لازم است بگویم دیوارهایی بیش ترین آسیب را می بینند که فاقد درپوش بوده و به طور مستقیم در معرض آب قرار دارند. این نکته بیان گر این است که در نصب درپوش دیوارها و بام ها دقت لازمه را نداشته و باید در این زمینه بیش تر احتیاط کنیم.

نحوه جذب آب توسط دیوارها

همه می دانیم که مصالح ساختمانی هر یک به اندازه خاصی متخلخل بوده و می توانند آب را به خود جذب کنند، اما فقط آب نیست که باعث تخریب دیوارها می شود بلکه املاح موجود در آب است که تاثیرات مخرب فراوانی دارد. شاید درباره نحوه جذب شدن آب کنجکاو شده باشید، لازم است بگویم آب به 3 روش می تواند جذب دیوار شود.

  1. آب و رطوبت از راه پی و زمین نفوذ کند.
  2. آب و رطوبت از روی دیوارها نفوذ کند.
  3. آب و رطوبت از بدنه دیوارها نفوذ کند.

رطوبت دیوار,رطوبت دیوار ساختمان,رطوبت دیوارها,

راه حلی برای عدم نفوذ آب به دیوارها

برای این که بتوانیم دیوارهای خود را از نفوذ آب مصون بداریم می توانیم از دو روش استفاده کنیم

  1. کاهش دادن آب موجود در خاکی که در کنار ساختمان مد نظر ما می باشد، که در اصطلاحا به آن زهکشی گفته می شود.
  2. راه حل دوم این است که از مصالحی در ساختمان سازی استفاده کنیم که جذب کننده رطوبت نباشند.

شاید شما هم در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید که بعضی از مصالح در مقایسه با مصالح دیگر به مقدار کم تری رطوبت محیط را به خود جذب می کنند. به طور مثال می توان به آجر اشاره کرد که در قیاس با سنگ های ساختمانی مقدار بیش تری آب به خود جذب می کند. اگر بخواهیم دراین باره مطلب را مختصر بگویم می توانیم به این شکل آن را بیان کنیم، که مقدار جذب رطوبت هر مصالح بسته به میزان تخلخل و همچنین وجود حفره در آن است.

یعنی هرچقدر حفره های موجود در مصالح بیش تر باشد، میزان جذب آب بیش تری هم دارد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانیم از مانعی بین مصالح و آب استفاده کنیم. هر مصالحی که این نقش را ایفا کند، به عایق رطوبتی معروف است.

کدام یک از مصالح بازار عایق رطوبتی هستند؟

تمامی مطالحی که حفره دار نبوده و متخلخل نیستند، می توانند برای عایق رطوبتی بودن استفاده شوند، اما خصوصیات جزیی هم دارند که در این جا به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. قابلیت ترکیب شدن با دیگر مصالح موجود در محیط را نداشته باشند.
  2. دارای مقاومت و عمر طولانی در برابر نیروهای مکانیکی و محیطی را داشته باشند.
  3. دارای قابلیت انعطاف پذیری باشند.
  4. خصوصیت کاری مانند قیمت مناسب، حمل و نقل آسان و نگهداری راحت را داشته باشند.
این مطلب را از دست ندهید
طراحی ربات تلگرام به همراه معرفی کاربردها

نفوذ آب به داخل دیوارهای داخلی ساختمان

  • جذب آب از راه زمین و پی خود ساختمان:

برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان بایستی سدی را پیش روی آن قرار دهیم تا همانند عایق رطوبتی روی پی قرار گیرد و دیوار چینی را از روی آن عایق شروع کنیم.

  • نفوذ آب از راه بدنه دیوارها:

شاید دیوار مد نظر شما در کنار سرویس بهداشتی یا هر مکان دیگری که در آن آب وجود دارد، قرار گرفته باشد. در این حالت هم بایستی برای عایق رطوبت آن دیوار فکری کنیم. البته ذکر این نکته لازم است که در این نوع فضاها به علت آب ریزی در ابتدا از کف ساختمان عایق کاری شده و تا چند سانتی بالاتر و روی دیوارها هم عایق ادامه داشته است، اما باید حتما دقت کنید که این عایق ها یکپارچه بوده و به هم متصل باشند.

نفوذ رطوبت به داخل دیوارهای جانبی ساختمان

  • جذب رطوبت از راه زمین و پی ساختمان:

در این مورد کاملا مشابه جلوگیری از جذب رطوبت به دیوارهای داخلی اقدام می کنیم و بایستی بعد از پی عایق رطوبتی را قرار داده و همچنین در صورت کسری چینی بعد از آن عایق را قرار دهید.

  • جذب آب از راه بدنه دیوارها:

برای این که بتوانیم مانع جذب رطوبت به بدنه دیوارها باشیم، لازم است بدانیم رطوبت از دو جبهه به دیوار جذب می شود. مورد اول از راه آب موجود در ساختمان یا این که بعد از آب شدن یخ های موجود رطوبت در ساختمان به وجود آید. مورد دوم هم این است که از خاک اطراف ساختمان رطوبت جذب شود. مورد دوم در اکثر ساختمان هایی که دارای زیرزمین هستند وجود دارد.

  • جذب آب از راه روی دیوارها: از روی دیوارها به راحتی آب باران جذب دیوار شده و علاوه بر این که نمای دیوار را کامل از بین می برد، به تدریج نابودی دیوار را هم به دنبال دارد. راه کار پیشنهادی ما برای این مشکل این است که از درپوش یا همان قرنیزه استفاده کنید. درپوش ها علاوه بر این که از جذب رطوبت به داخل دیوار جلوگیری می کنند، بلکه مسیر آب باران را عوض کرده و باعث خروج آن می شوند.

اگر درباره جنس مصالح درپوش ها کنجکاو شده اید لازم است بگویم، با توجه به این که دائما با آب باران در تماس هستند، پس از مصالح مانند بتن، ورق های گالوانیزه یا سنگ استفاده می کنند. از ویژگی های خاص این درپوش ها می توان به شیب 3 تا 5 درصدی آن اشاره کرد و این که در زیر آن ها شیارهایی به عنوان آب چکان تعبیه شده است که سبب می شود وظیفه جلوگیری از نفوذ آب به بهترین شکل انجام دهد.

این شیارها بایستی حتما عمق خوبی داشته باشند تا آب به راحتی از آن عبور کرده و اصلا با دیوار برخوردی نداشته باشد، علت این امر این است که حتی مقدار کمی هم آب می تواند به نمای خارجی دیوار آسیب برساند و برای ما مخارج زیادی به دنبال داشته باشد. نکته مهم این است که اگر در مناطق پربارش قرار دارید می توانید از درپوش های جنس پلاک یا ورق گالوانیزه استفاده کنید چرا که دارای عمل کرد بهتری هستند.