تفاوت سیمان و بتن ( در ساختار و کاربرد )

تفاوت سیمان و بتن

تفاوت سیمان و بتن خیلی مهم است که درک شود. اگرچه اصطلاحات بتن و سیمان در فرهنگ ما اغلب به جای یکدیگر به کار می روند ، اما یکسان نیستند. سیمان یکی از اجزای کوچک بتن است ، در حالی که بتن یک ماده ساختمانی است که به یک فرهنگ جدایی ناپذیر تبدیل شده است. دانستن تفاوت بین سیمان و بتن می تواند به شما در درک بهتر یکی از مصالح اولیه ساختمانی که هر روز در اطراف شما استفاده می شود ، کمک کند.

سیمان از نظر حجمی 10 تا 15 درصد مخلوط بتن را تشکیل می دهد. سیمان و آب از طریق فرایندی به نام هیدراتاسیون، سخت شده و سنگدانه ها را به یک توده سنگ مانند متصل می کنند. این فرایند سخت شدن سالها ادامه می یابد به این معنی که بتن با افزایش سن قویتر می شود.

بتن چیست؟,تفاوت سیمان و بتن,سیمان چیست؟,

سیمان چیست؟

سیمان ماده اتصال دهنده ای است که می توان از آن برای چسباندن مصالح ساختمانی مختلف به یکدیگر استفاده کرد. سیمان پرتلند و سیمان آسفالت متداول ترین نمونه هایی است که در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است. سیمان پرتلند از مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن است.

سیمان پرتلند از چند ماده اولیه از جمله سنگ آهک، ماسه یا خاک رس، بوکسیت و سنگ آهن ساخته شده است. همچنین ممکن است شامل پوسته، گچ، مارن، شیل، سرباره و تخته سنگ باشد. این اجزای مختلف در کارخانه های فرآوری سیمان مخلوط و گرم می شوند تا ماده ای سخت به نام کلینکر ایجاد شود. سپس کلینکر به پودری تبدیل می شود که می تواند با آب مخلوط شود و به شکل ملات در آید.

برای درک تفاوت سیمان و بتن، لازم است بتن را بطور کامل تحلیل کنیم.

قیمت سیمان تهران

بتن چیست؟

بتن یک ماده ساختمانی با دوام است که از سیمان به عنوان یکی از اجزای سازنده آن استفاده می کند. چهار ماده اصلی در بتن وجود دارد: سیمان ، سنگ ، شن و آب. هرچه آب کمتری به مخلوط بتن اضافه شود، آن مخلوط قوی تر خواهد بود.

آب مورد استفاده در بتن سیمان را فعال می کند که به عنوان ماده اتصال دهنده عمل می کند. سنگدانه ها (درشت و ریز) در مخلوط توسط سیمان به هم متصل می شوند. مخلوطهایی که از سنگدانه های بزرگتر استفاده می کنند ، نسبت به مخلوط های ریزتر، قوی تر هستند.

حال که تعریف هر دو را مطالعه فرمودید، راحت تر می توانید به تفاوت سیمان و بتن پی ببرید و این دو را از هم سوا کنید.

ویژگی های بتن خوب

فرق سیمان و بتن,بتن چیست؟,تفاوت سیمان و بتن,

بتن خوب باید دارای چند ویژگی خاص باشد که آن را متمایز کند. اول از همه، مخلوط باید به اندازه کافی قابل اجرا باشد که بتوان آن را به درستی قرار داد و تلفیق کرد. آب کم باعث بتن ریزی مستحکم تر می شود، اما اگر بتن شما خیلی خشک باشد، نمی توانید آن را در جای خود قرار دهید.

ممکن است لازم باشد بتن پس از سخت شدن، مشخصات خاصی را نیز داشته باشد. بتن خوب باید در برابر یخ زدگی، ذوب شدن و از بین بردن مواد شیمیایی مقاوم باشد. ضد آب مقاوم در برابر سایش و قوی باشد.

یک مخلوط بتن متناسب با کارایی مناسب برای بتن تازه و دوام و مقاومت لازم برای بتن سخت شده را دارد. به طور معمول ، مخلوط از نظر حجمی حدود 10 تا 15 درصد سیمان ، 60 تا 75 درصد دانه و 15 تا 20 درصد آب است. حباب های هوای درونی در بسیاری از مخلوط های بتن نیز ممکن است 5 تا 8 درصد دیگر را اشغال کنند.

قالب بندی مناسب بتن

در گذشته، خانه ها با استفاده از چوب قاب بندی می شدند، اما در چند سال گذشته، معماران شروع به نگاه سخت تر به بتن کردند. چوب در برابر موریانه ها، آسیب رطوبت، پوسیدگی، آتش سوزی و بسیاری از انواع دیگر آسیب و تخریب آسیب پذیر است. برای مقابله با این مسائل، معماران شروع به استفاده از فرمهای بتونی عایق بندی شده برای پاکتهای ساختمان خود کرده اند.

این مطلب را از دست ندهید
پایان جستجو در گوگل برای دانلود آهنگ جدید

فرمهای بتونی عایق بندی شده با بلوکهای بزرگ ساخته شده از ماده ای مانند پلی فوم شروع می شوند. این بلوک ها کانال هایی دارند که از وسط آنها قطع می شود ، شبیه بلوک های مخروطی است و به راحتی قابل جمع شدن هستند. سازندگان با استفاده از این بلوک ها دیواری، قاب بندی می کنند و از طریق کانال ها ،میلگرد را پایین می کشند و سپس آنها را پر از بتن می کنند.

خانه های ساخته شده با استفاده از این فرم های بتونی عایق بندی شده اند و به طرز باورنکردنی دوام خوبی دارند. آنها درجه بالایی از عایق صدا را ایجاد می کنند و ضد آب هستند. این موارد به ویژه در مناطق ساحلی که تهدید طوفان دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

برای درک تفاوت سیمان و بتن، شناخت اجزای تشکیل دهنده هر کدام به طور کامل الزامی است.

بررسی مواد تشکیل دهنده بتن

علاوه بر سیمان پرتلند ، بتن ممکن است حاوی مواد سیمانی دیگری از جمله خاکستر بادی، یک محصول جانبی زباله از نیروگاه های برق سوزاننده ذغال سنگ باشد. برخی از این مواد سیمانی شبیه خاکسترهای آتشفشانی رومی ها هستند که با آهک مخلوط کردند تا چسب سیمان خود را بدست آورند. برخی از این ساختارها هنوز هم وجود دارند! صنعت بتن از این مواد که به طور معمول باید در مکان های پر از زمین دفع شود ، به عنوان مزیت بتن استفاده می کند. مواد در واکنش هیدراتاسیون شرکت می کنند و مقاومت ، نفوذ پذیری و دوام بتن را به طور قابل توجهی بهبود می بخشند.

سیمان پرتلند

ویژگی بتن توسط کیفیت خمیر تعیین می شود. مقاومت خمیر به نوبه خود به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. نسبت آب و سیمان وزن آب مخلوط کننده تقسیم بر وزن سیمان است. بتن با کیفیت بالا با کاهش هرچه بیشتر نسبت آب و سیمان بدون از بین رفتن کارایی بتن تازه تولید می شود. به طور کلی ، با استفاده از آب کمتر ، بتن با کیفیت بالاتر تولید می شود به شرطی که بتن به طور صحیح قرار گرفته ، تلفیق و پخت شود.

سایر مواد تشکیل دهنده بتن

سنگدانه های بتن با دقت انتخاب می شوند. سنگدانه ها 60 تا 75 درصد از حجم کل بتن را تشکیل می دهند. نوع و اندازه مخلوط سنگدانه به ضخامت و هدف محصول نهایی بتن بستگی دارد. بخشهای نسبتاً نازک ساختمانها می توانند به سنگدانه های درشت نیاز داشته باشند، اگرچه سنگدانه هایی با قطر حداکثر شش اینچ (150 میلی متر) در سدهای بزرگ استفاده شده است. درجه بندی مداوم اندازه ذرات برای استفاده کارآمد از خمیر مطلوب است. علاوه بر این، سنگدانه ها باید تمیز و عاری از هرگونه ماده ای باشند که ممکن است بر کیفیت بتن تأثیر بگذارد.

تقریباً هر آب طبیعی قابل آشامیدن و فاقد طعم و بوی مشخص ممکن است به عنوان مخلوط کننده آب برای بتن استفاده شود. با این حال، برخی از آبهایی که برای نوشیدن مناسب نیستند ممکن است برای بتن مناسب باشند.

ناخالصی های بیش از حد در مخلوط کردن آب نه تنها ممکن است بر زمان و مقاومت بتن تأثیر بگذارد ، بلکه ممکن است باعث ایجاد گل آذین، رنگ آمیزی، خوردگی آرماتور، عدم ثبات حجم و کاهش دوام شود.

همانطور که می بینید با بررسی ساختار و کاربرد هر کدام، میزان اهمیت و تفاوت سیمان و بتن، مشهود تر می شود. اینگونه  به اشتباه این دو را به جای هم استفاده نمی کنند.