معایب بتن ( کاهش اثرات زیست محیطی با بتن سبز)


معایب بتن چیست؟

بتن در محیط زیست,مزایای استفاده از بتن سبز,معایب بتن چیست؟,
معایب بتن باید درک شود چون بتن متداول ترین مصالح ساختمانی است که در صنعت ساختمان استفاده می شود. به طور متوسط هر ساله تقریباً یک تن بتن برای هر انسانی در جهان تولید می شود. بنابراین بتن و سیمان یکی از مهمترین مواد ساخته شده در جهان است. به دلیل فراوانی آن در بازارهای جهانی، درک معایب و پیامدهای زیست محیطی تولید بتن و سیمان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
فعالیتهای تولیدی ساختمان با مصرف منابع طبیعی و تولید زباله تأثیر منفی بر تعادل محیط زیست دارد.

تأثیرات زیست محیطی در مراحل مختلف تولید سیمان و بتن، تأثیر کلی زیست محیطی سازه را تعیین می کند. اگرچه روند تولید سازه در چرخه عمر ساختمان نسبت به سایر فرآیندها کوتاهتر است، اما منفی بودن این فرآیند تأثیر محیطی سازه ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. مهم است که هر مرحله از تولید دارای ویژگی های اکولوژیکی باشد تا ساختارهای حساس به لحاظ محیط زیست، پایدار باشند.

قیمت سیمان تهران

معایب بتن معمولی به طور کلی به شرح زیر است:
1.    بتن دارای مقاومت کششی بسیار کمی است و نیاز به استفاده از میله های تقویت کننده در منطقه کششی بتن است.
2.    برای ریخته گری و قالب ریزی و نگهداری بتن در جای خود تا زمانی که به اندازه کافی سفت شود، قالب گرانی لازم است.
3.    مقاومت کم در واحد وزن بتن برای ساختمانهای بلند و سازه های با طول طولانی منجر به مشکل می شود.
4.    خصوصیات بتن به دلیل تغییر در نسبت و اختلاط آن بسیار متفاوت است.
5.    نحوه قرار دادن و عمل آوری بتن به اندازه تولید سایر مواد مانند فولاد سازه ای و چوب لمینت با دقت کنترل نمی شود .
6.    از دیگر معایب بتن این است که بتن شکل پذیر نیست.
7.    بتن نیمه شکننده است و یک رفتار نرم کننده فشار را بروز می دهد.
8.    در مقایسه با فولاد ، بتن مقاومت قابل توجهی کم دارد. مقاومت بتن فقط 1-2٪ از فولاد است.
9.    جمع شدگی در بتن باعث ایجاد ترک و از بین رفتن مقاومت می شود.
10.    بتن نیاز به نصب قالب دارد تا آن را به شکل قالب درآورد و وزن خود را تحمل کند.
11.    مقاومت کامل در بتن نیاز به عمل آوری مناسب تا 28 روز دارد ، به این معنی که بتن نیاز به مراقبت بیشتر و مقدار کافی آب دارد که آن را به عنوان یک نقطه ضعف در می آورد.
12.    روند ساخت بتن، سازگار با محیط زیست نیست زیرا انرژی بسیار بیشتری مصرف می کند و نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند فولاد و شیشه، مقدار بیشتری دی اکسید کربن منتشر می کند.
13.    بتن مستعد ترک خوردگی است. 
14.    بتن نسبت به فولاد یا چوب حجیم تر است و باعث افزایش بار مرده ساختار می شود.
15.    با بارگذاری مداوم بتن ، تغییر شکل در طول زمان اتفاق می افتد.
16.    می تواند انقباض را تجربه کند – کاهش حجم به دلیل از دست دادن آب جذب شده.

بتن در محیط زیست

بخش ساخت و ساز، بزرگترین بخش صنعتی در سراسر جهان است، به همین دلیل ساده، تجزیه و تحلیل جدی از اثرات بالقوه زیست محیطی و اکولوژیکی فعالیت ها و سازه های ساختمانی ضروری است. توسعه پایدار در دهه اخیر در سراسر جهان به یک نگرانی عمده تبدیل شده است.

در کنفرانس سازمان ملل در ریودوژانیرو در سال 1992 ، 178 کشور "بیانیه ریو" را امضا کردند و بنابراین اصل اساسی توسعه پایدار را پذیرفتند. یکی از جنبه های مهم پایداری مربوط به محیط زیست است ، یعنی کاهش یا جلوگیری از آلودگی هوا ، خاک و آب با مواد خطرناک برای بشریت، جانوران و گیاهان در حال حاضر و در آینده. جنبه مهم دیگر صرفه جویی در منابع طبیعی غیر قابل تجدید است.

بتن در محیط زیست,مزایای استفاده از بتن سبز,معایب بتن چیست؟, 
بتن در محیط زیست در حمایت از توسعه پایدار خلاق،  موثرترین عامل شناخته شده است. در واکنش به رشد روزافزون نیروهای محیطی و اقتصادی، نهادهای نظارتی، مهندسان، توسعه دهندگان و مالکان بدنبال راه حل های کارآمد و نوآورانه ای هستند که موجب صرفه جویی در منابع غیر تجدیدپذیر شود. هنگام در نظر گرفتن تأثیرات زیست محیطی در طول عمر بتن، استخراج ، تولید ، ساخت ، بهره برداری ، تخریب و بازیافت آن، سودمندترین انتخاب برای دستیابی به این اهداف است.

این مطلب را از دست ندهید
آیا باید هوش مصنوعی بسازید یا بخرید؟

تقاضاهای جهانی برای تنظیم ضایعات تولید بتن از رشد تاثیر بتن در محیط زیست و اقتصاد ناشی می شود. محققان تلاشهای مختلفی را برای دستیابی به برخی گزینه ها انجام داده اند که قادر به کاهش چشمگیر انرژی زیاد و اثرات زیست محیطی در طی مراحل ساخت سیمان هستند. بنابراین ، مفهوم "بتن سبز" به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای بتن معمولی در حال ظهور است.
بتن ژئوپلیمر یا بتن سبز بخشی از حرکت ایجاد مصالح ساختمانی است که تأثیر کمتری بر محیط دارند. از ترکیبی از یک پلیمر غیرآلی و بین 25٪ تا 100٪ ضایعات صنعتی ساخته می شود.

مزایای استفاده از بتن سبز

بتن در محیط زیست,مزایای استفاده از بتن سبز,معایب بتن چیست؟,
•    بیشتر دوام دارد
•    از زباله های صنعتی استفاده می کند
•    مصرف انرژی را کاهش می دهد
•    انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد


بیشتر دوام دارد:
بتن سبز مقاومت بهتری دارد  و نسبت به بتن معمولی ساخته شده فقط از سرعت انقباض کمتری دارد. سازه های ساخته شده با استفاده از بتن سبز شانس بیشتری برای زنده ماندن در هنگام آتش سوزی دارند ، زیرا در دمای 2400 درجه فارنهایت مقاومت می کند. همچنین مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارد که با تاثیری که آلودگی بر محیط زیست وارد کرده مهم است. باران اسیدی طول عمر مصالح ساختمانی سنتی را بسیار کاهش می دهد. همه این عوامل به ساختمانی اضافه می شوند که ماندگاری آن بسیار بیشتر از ساختمانی است که با بتن معمولی ساخته شده است.


از زباله های صنعتی استفاده می کند:
بتن سبز به جای مخلوط 100٪ سیمان پرتلند ، از 25٪ تا 100٪ خاکستر بادی استفاده می کند. خاکستر بادی محصول جانبی احتراق ذغال سنگ است. این ماده از دودکش های کارخانه های صنعتی جمع شده است که از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. مقادیر فراوانی از این ماده زائد صنعتی وجود دارد. صدها هزار متر زمین برای دفع خاکستر بادی استفاده می شود. بتن سبز راهی برای استفاده از خاکستر بادی و صرفه جویی در مصرف زمین فراهم می کند.


مصرف انرژی را کاهش می دهد
اگر هنگام مخلوط کردن بتن از سیمان پرتلند کمتر و خاکستر پرواز بیشتری استفاده کنید ، انرژی کمتری مصرف خواهید کرد. موادی که در سیمان پرتلند استفاده می شوند برای گرم شدن به مقدار زیادی زغال سنگ یا گاز طبیعی نیاز دارند. خاکستر بادی در حال حاضر به عنوان یک محصول جانبی از فرآیند صنعتی دیگری وجود دارد ، بنابراین شما انرژی بیشتری را صرف استفاده از آن برای ایجاد بتن سبز نمی کنید.

روش دیگری که بتن سبز باعث کاهش مصرف انرژی می شود این است که یک ساختمان ساخته شده از آن در برابر تغییرات دما مقاوم تر است ، بنابراین در هزینه های گرمایش و سرمایش صرفه جویی می شود.

انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد
از جمله مواد اصلی موجود در سیمان معمولی ، سنگ آهک پودری، خاک رس و شن است که تا دمای بالا گرم می شوند. این فرآیند بین 5 تا 8 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان را بر عهده دارد. تولید بتن سبز تا 80٪ انتشار دی اکسید کربن کمتری آزاد می کند.

معایب بتن سبز

بتن در محیط زیست,مزایای استفاده از بتن سبز,معایب بتن چیست؟,
•    با استفاده از فولاد ضد زنگ، هزینه تقویت افزایش می یابد.
•    سازه های ساخته شده با بتن سبز نسبت به سازه های با بتن معمولی عمر نسبتاً کمتری دارند.
•    کشش تقسیم شده بتن سبز کمتر از بتن معمولی است.