نکات اجرایی در تخریب بناهایی فرسوده - قسمت دوم

ساختمان های خاص

در این مقاله و در ادامه قسمت اول قصد داریم به معرفی ساختمان های خاص بپردازیم و لازم است بگویم به ترتیب اولویت و همچنین از جزء به کل به معرفی آن ها اقدام کرده ایم.

  • پوشش های فلزی سخت که سطح خارجی ساختمان را محافظت کرده و به دیوارهای پرده ایم هم معروف هستند:
  1. شامل اجزای پیش ساخته
  2. شامل اجزای بتن مسلح شده با فولاد
  3. شامل سازه های طره ای
  • فریم های تکیه گاهی سقف، قوس ها، پل ها و حتی سازه هایی که حمل کننده عنصرهای سازه ای هستند.
  1. شامل اتصالات خاص
  2. شامل سازه های فولادی یا حتی کامپوزیتی
  3. شامل سازه های آویخته
  4. شامل تیرهای عمیق همراه با اتصالات سخت
  • کف های صاف، کف های مشبکی و حتی اسلب های همراه با مواد ویژه
  • بناها یا ساختمان هایی با هسته مرکزی تقریبا بلند و بلند، ساختمان های گسترده وسیع
  • انواع آزمایشگاه ها، بانک ها، کارگاه های صنعتی، بناهای آغشته به مواد سمی، موزه ها، مکان های مقدس مانند کلیساها و همچنین مسجدها
  • ساختمان هایی که انبار نگهداری نفت، گاز یا هر ماده خطرناک دیگری که هستند.
  1. سازه های دریایی
  2. سازه های زیرزمینی مانند فونداسیون های زیاد و همچنین تونل
  3. سازه های نگهبان یا همان سازه های نگهدار خاک
  4. سازهای خاص نظامی و همچنین محل هایی که انبار مهمات بوده است.
  • آثار باستانی و تاریخی که احتیاج به ترمیم دارند.

رعایت نکردن نکات خاص در زمان تخریب یکی از بزرگ ترین نگرانی های پیمانکارها است چرا که می تواند به واژگونی سازه، فروختن قسمت های از سازه و…  منجرب شود. نکته قابل ذکر این است که در تخریب فقط و فقط ریزش های برنامه ریزی شده قابل قبول می باشد.

تخریب بناهایی فرسوده,تخریب بناهایی قدیمی,تخریب ساختمان قدیمی,

ریزش ساختمان چیست و انواع آن

ریزش ساختمان معمولا به علت بارگذاری های بیش از حد روی سقف به وسیله ماشین آلات اتفاق خواهد افتاد. در این جا قصد داریم به بررسی انواع ان ها بپردازیم.

  1. ریزش هایی در نتیجه اتصالات ضعیف یا بسیار ضعیف
  2. ریزش هایی در نتیجه بودن فضاهای خالی پیش بینی نشده
  3. ریزش هایی در نتیجه توالی ناصحیح تخریب
  4. ریزش هایی در نتیجه فراموشی موضوعات استحکامی
  5. ریزش هایی در نتیجه عدم ثابت بودن سازه در برابر بادهای شدید
  6. ریزش هایی در نتیجه گسیختگی های اتصالات سازه
  7. ریزش هایی در نتیجه از بین رفتن المان ها از نوع پیش تنیده

شناسایی های اولیه

همه می دانیم که قبل از اجرای عملیات تخریب باید شناسایی های میدانی انجام شود و بعد از آن موارد زیر انجام می پذیرد.

  1. ارزش یابی اولیه به منظور شناخت قسمت های ضعیف و بسیار ضعیف و در صورت نیاز مقاوم سازی آن ها
  2. تحلیل و بررسی ترک های ساختمان و حتی ساختمان های کناری آن

روش های مقاوم سازی و انواع آن

  1. پوشش دهی اعضا با بتن های مسلح
  2. پوشش دهی اعضا با ورق های فولادی
  3. بهره گیری از عنصرهای فولادی
  4. بهره گیری از الیاف های پلیمری
  5. بهره گیری از شبکه های فولادی و همچنین بتنی

و…..

تحلیل و بررسی ترک های ساختمان و علت پیدایش آن ها و حتی ترمیم آن ها

مبحث ترک ها بسیار پیچیده بوده و داشتن اطلاعاتی از آن نیاز به شناخت علم مهندسی، قدرت قضاوت و همچنین تجربه دارد. با این وجود همه می دانیم که ترک ها توسط تنش های کششی فراتر از حد ممکن به وجو می آیند.

انواع ترک

  1. ترک های عمیق
  2. ترک های ثابت
  3. ترک های مویی معمولی

روش های تخریب,ریزش ساختمان,مراحل تخریب ساختمان قدیمی,

روش های تخریب

  1. تخریب به وسیله نیروی انسانی: این نوع روش برای سایت های کوچکی که امکان عبور ماشین آلات در آن وجود ندارد، مناسب بوده و کارآیی بالایی دارد. از تخریب به وسیله عوامل انسانی برای ساختمان های کم حجم در حد 2 طبقه استفاده می شود و کاملا هم به صرفه است.
  2. فروپاشی عمدا: این روش شامل برداشتن سیستماتیک یا به عبارتی دیگر تضعیف عنصرهای کلیدی یک سازه برای اجرای عملیات تخریب می شود.
  3. به کار گیری نیروهای کاربردی برای کشیدن یا هل دادن: اقدام اول در این روش این است که باید اجزای متصل به هم سازه را از یک دیگر جدا کنیم. این عملیات سبب می شود بخش های باقی مانده سازه با هل دادن یا کشیده شدن پایین بیفتند. در این روش از تجهزاتی مانند جرثقیل، جک مکانیکی و همچنین قرقره استفاده می شود.
  4. به کارگیری گوی خردکننده: در مواردی که ساختمان های بیش از 5 طبقه باید تخریب شوند از گوی های فولادی یا بولدوزر استفاده می کنیم.
  5. بهره گیری از ماشین آلات مختص به تخریب با بازوهای بلند: با بهره گیری از این ماشین آلات می توان احتمال خطرات پیش رو را کاهش داد و همچنین استفاده از نیروی انسانی به حد چشم گیری کم می شود.
  6. بهره گیری از بازوی هیدرولیکی: این روش این شکل است که چند ماشین تخریب مشابه حفاری به کار برده می شوند به این صورت که روی آن ها بازوی هیدرولیکی قرار داده می شود تا مانند چنگک عملیات کوبیدن سازه را به انجام برساند. البته لازم به ذکر است در این روش باید حتما فضای لازم موجود باشد.
  7. بهره گیری از ماشین آلات روبوتیک: از این نوع ماشین آلات برای تخریب بخش های کوچک تر مانند پله یا دیوارهای نازک و… استفاده می شود.
  8. بهره گیری از برش اره ای: برای استفاده از این روش باید دقت کنید شرایط به شکلی باشد که می خواهیم تغییری صورت پذیرد یا به عبارتی دیگر در این شرایط دقت اهمیت بالایی دارد.
  9. بهره گیری از دریل کردن: برای استفاده از این روش می توانیم با دریل کردن قطعاتی مانند بتن، میلگرد و… اقدامات مورد نیاز را به انجام رسانیم.
  10. بهره گیری از برش و بلند کردن: این روش به شکلی است که ابتدا سازه را به قطعات کوچک تر برش داده و بعد بلند کرده و به جای دیگر انتقال می دهیم، به این ترتیب عملیات تخریب انجام شده است.
  11. استفاده از روش برش و پایین آوردن: امروزه با توجه به این که اکثر ساختمان ها در مناطق شلوغ و پررفت و آمد بنا شده اند، پس نمی توان از گوی های فولادی یا روش انفجار استفاده کرد. در این شرایط روش برش و پایین آوردن بیش ترین کارآیی را دارد و همیشه مورد استفاده قرار می گیرد.
  12. بهره گیری از مواد منفجره: اگر از این روش برای تخریب سازه ای استفاده کنید، باید پیمانکار از خالی بودن فضای اطراف اطمینان حاصل کرده و همچنین نباید هیچگونه آسیبی به همسایگان برسد. تخریب با انفجار بسیار موثر است و با شیوه های خاصی انجام می شود.
  13. تخریب دودکش یا هر سازه مشابه به روش دستی: برای تخریب سازه هایی مانند دودکش از ابزار آلات متفاوتی استفاده می شود، که از جمله آن ها می توان به آهن بر، چکش بادی، دستگاه برش، سیستم پنوماتیکی، دستگاه فرز، مته، سیستم هیدرولیکی و… اشاره کرد که سبب تخریب یا تضعیف شدن بخش های مختلف سازه می شوند.
  14. تخریب و فروپاشی سازه های بتنی پیش تنیده: در زمان طراحی نقشه تخریب باید از پیمانکار واجد شرایط استفاده کرد تا بتواند برای تخریب این سازه ها بهترین راه کار را انتخاب کرده و آن ها را جدا سازی کند.
این مطلب را از دست ندهید
راهنمای خرید ترموکوپل مرغوب و باکیفیت

در آخر ذکر این نکته را واجب می دانیم که تخریب هم مانند دیگر عملیات مهندسی برای هدف های خاصی مانند سلامت و ایمنی، رقابت تجاری، استحکام بنا، فرآیندهای جدید، تکنولوژی نو و…. انجام می شود که بسیار پیچیده بوده و جای بحث دارد. با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی سازه ها باید یکی یکی تخریب شده و جای خود را به سازه های کاربردی تر و پیشرفته تر بدهند.

اما در این راه باید حتما با مشاورین و مهندسین ماهر مشورت کرده و بهترین روش ممکن را انتخاب کنید تا صدماتی برای شما و دیگر در پی نداشته باشد.