تفاوت انواع بلوک

چه تفاوتی بین بلوک های سیمانی، سیلندر و بتن وجود دارد؟

بلوک های بتنی، سیندر و سبک یا سنگین از لحاظ عناصر ساخت تفاوت دارند. مردم بعضی اوقات از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند و تفاوت انواع بلوک را درک نمی کنند. اما بلوک های بتنی و سیمانی بسیار متفاوت هستند. بتن ماده ای است که از سیمان و سنگدانه ساخته می شود. لحظه ای که مواد با هم مخلوط می شوند، یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد و نتیجه نهایی بتن است. بلوک سیمانی ترکیب سیمان با افزودنی های مخصوص است.

قیمت سیمان تهران

بلوک بتنی

بلوک های بتنی، بلوک هایی هستند که از بتن خالص ساخته می شوند. یعنی سنگدانه هایی که استفاده می شوند، سنگ یا ماسه ریز خرد شده هستند.

Cinder Block

اصطلاح بلوک cinder تا حدودی قدیمی و اصطلاح عمومی برای یک نوع بلوک ساختاری است که به راحتی می توان از بسیاری موارد مختلف ساخته شود. زمانی که مردم برای گرم کردن خانه هایشان زغال سنگ می سوزاندند و مکان هایی وجود داشت که دارای اجاق های بزرگ بود و شبانه روز کار می کردند تا مقدار زیادی "سیلندر" تولید می شد. سیندر یک اصطلاح عمومی برای خاکستری است که هنگام سوختن زغال سنگ یا سوخت های مشابه باقی مانده است .

نیروگاه های برق زغال سنگ و کارخانه های تولید فولاد هر روز جحم زیادی زباله را ایجاد می کنند. بنابراین از آن برای ساخت "بلوک های cinder" استفاده می شود. این نوع بلوک ها به همان شکل و اندازه بلوکهای بتونی هستند ، اما در تولدیشان، از زباله های صنعتی به جای شن و ماسه ریز استفاده کرده اند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تفاوت انواع بلوک با بتن این است که "بتن" اصطلاحی برای محصول نهایی است که هنگام مخلوط  کردن اجزای پرکننده سیمان با آب و سایر افزودنی ها ایجاد می شود. بنابراین کامیون های بزرگی که استوانه های آنها دائماً چرخانده می شوند اساساً کامیون های بتونی هستند و در واقع «کامیون های سیمانی» نیستند. به احتمال زیاد بیشتر مردم از بلوک های سنگین یا سبک استفاده می کنند تا بلوک های بتنی. بلوک های معمولی نیز از بتن ایجاد می شوند ، اما این سنگدانه ها شامل ماسه، پوکه معدنی و.. است. در نتیجه ، وزن بلوک های سیلندر بسیار سبک تر از بلوک های بتونی است.
بلوک های استوانه ای سازه های مستطیل شکل توخالی هستند که معمولاً از سنگ های بتونی و ذغال ساخته شده اند و در سایت های ساختمانی کاربرد دارند. از طرف دیگر ، بلوک های بتنی سازه های مسطح ساخته شده از فولاد، چوب یا سیمان هستند. 

مشخصات بلوک های Cinder

– به طور معمول از بتن و همچنین از سنگ های زباله ای ساخته شده است.
– به دلیل نسبت اجزای کل، بسیار سبک تر در مقایسه با مورد اخیر است.
– در بررسی تفاوت انواع بلوک، باید گفت که بلوک های سیندر خیلی قوی نیستند، بنابراین اغلب از استفاده آنها در بعضی جاها اجتناب می شود.
– این نوع بلوک بیشتر در معرض خم شدن است و کمانش و تعمیرات معمولاً بسیار پرهزینه است، بنابراین از استفاده آن اجتناب می شود.
– تقریباً از رده خارج شده است زیرا اکنون تقریباً 50 سال است که به تولید انبوه نرسیده است.
– مقدار قابل توجه مقاومت کششی ندارند.

این مطلب را از دست ندهید
همه چیز درباره عمل جراحی تعویض مفصل زانو

مقایسه از لحاظ مقاومت

 

بتن و بلوک های استوانه ای یا سیندر با حفره های باز تولید می شوند که می توانند تقویت کننده فلز یا بتن اضافی را برای مقاومت بالاتر را بپذیرند. بلوک های بتنی به مراتب قوی تر از بلوک های استوانه ای هستند. چندین کد ساختمانی به صراحت استفاده از بلوک های سیندر در پروژه های ساختمانی و ساختمانی را ممنوع کرده است.

وزن و قدرت

بلوک بتنی,بلوک سبک,تفاوت بلوک بتنی با سبک و سنگین,

تحقیق از چندین نفر در مورد تفاوت انواع بلوک ها، همگی اتفاق نظر داشتند که وزن بلوک های معمولی بسیار کمتر از بلوک بتونی است و بتن واقعی بسیار سنگین تر، با دوام تر و ماندگاری بیشتری دارد.

نتیجه تحقیق تفاوت انواع بلوک ممکن است باعث شود شما فکر کنید سازندگان امروز فقط بلوک بتنی می خواهند، وضعیت این نیست. اگر نیاز ساختمان و نیازهای سازنده اجازه آن را بدهد، سازندگان زیادی "بلوک سبک" را انتخاب می کنند زیرا وزن کمتری دارد. بلوک های بتونی واقعی بسیار سنگین هستند و بلند کردن آنها به سختی انجام می شود.

اگر بلوک سنگین باشد ، با ماسه یا شن ایجاد شده است.  اگر سبک باشد ،  از پوکه معدنی استفاده شده است. اگر در حال خرید بلوک برای پروژه خود هستید ، فروشنده باید بتواند دقیقاً به شما تفاوت انواع بلوک را بگوید و تفهیم کند که هر کدام چه کاربردی دارند.

مشخصات بلوک سبک

مقایسه انواع بلوک,بلوک بتنی,بلوک سبک,– شامل پوکه یا سیمان است.
– می تواند در مقایسه با بلوک های سیندر خیلی بیشتر بایستد و بنابراین در بسیاری از مکان ها استفاده از بلوک سیندر عمدتا ممنوع است.
– بسیار کارآمد در مقایسه با انواع مشابه است زیرا می تواند فشار زیادی را تحمل کند.
– بخاطر نقاط قوت و برتری انکار ناپذیر آن نسبت به انواع مشابه، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
– به طور همزمان و ترکیبی با سیندر به صورت عمودی استفاده می شود تا به دلیل مقاومت کششی قابل توجه، یک ساختار مقاوم با قیمت مناسب ایجاد کند.