سقف کاذب و سقف کناف

 دانستنی هایی درباره سقف کاذب و روش های اجرا

امروزه استفاده از سقف کاذب در معماری داخلی ساختمان بسیار مرسوم شده است. از این سقف معمولا برای پوشش دادن سقف های اصلی بهره می گیرند. تاکنون درباره پیشینه این رشته اطلاعات دقیقی به دست نیامده است و مشخص نمی باشد اولین کسانی که از سقف کاذب استفاده کرده اند چه اطلاعاتی درباره کاربردهای آن ذاشته اند و با چه فکری شروع به استفاده از آن کرده اند. سقف کاذب توانسته است در مدت زمان کوتاهی جایگاه خود را در صنعت ساختمان تثبیت نماید. و بیشتر کاربرد های آن به دلیل پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف می باشد.

سقف کاذب کناف

از پرکاربرد ترین سقف های کاذب، می توان به سقف کاذب کناف اشاره کرد. امروزه سقف کاذب کناف به دلایل زیادی مانند سبکی، انعطاف پذیری بالا، ارزانی و نصب سریع دارای کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان می باشد.

سقف کناف به دو مدل تقسیم می شود: ساده و دکوراتیو

به نصب پنل های گچی به صورت ساده و مسطح سقف کناف ساده گفته می شود. به سقف های اطاق که دارای طرح های خاص می باشند سقف کاذب دکوراتیو می گویند.

انواع سقف کاذب,سقف کاذب,سقف کاذب آکوستیک,

سقف کاذب رابیتس

انواع سقف کاذب رابیتس در رتبه بعدی قرار می گیرند. رابیتس از جنس فولاد مشبک است که توسط مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی متصل شده است.

از ویژگی های مهم این نوع سقف ها که می توان به آن اشاره کرد این است که اکثر ملات ها به آن می چسبند و از طرفی ترک هم بر نمی دارند.

رابیتس خود به تنهایی به دو دسته مسطح و برجسته تقسیم می شود. از رابیتس نوع مسطح برای دهانه های کوچک استفاده می کنند و از رابیتس نوع برجسته برای دهانه های بزرگ تر استفاده می کنند. خوب است بدانید که برای اندود کاری بر روی دهانه های کولر و تاسیسات، از سقف کاذب رابیتس استفاده می شود.

سقف کاذب آکوستیک

از سقف کاذب آکوستیک برای مکان هایی استفاده می شود که نباید انعکاس صوت در آن مکان ها وجود داشته باشد مانند سینما، سالن های سخنرانی و… این سقف کاذب از مصالح مختلفی مانند پارچه چین دار، پلاک های چوبی، پلاک های گچی و یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخ دار تهیه شده است.

این مطلب را از دست ندهید
بهترین چیت پانجی موبایل در سال ۲۰۲۳ چیست؟

سقف کاذب آلومینیومی

این نوع سقف کاذب از جنس آلومینیوم می باشد و قسمت پشتی آن از پشم شیشه پر شده است.

سقف کاذب چوبی,سقف کاذب کناف,انواع سقف کاذب,

سقف کاذب چوبی

انواع این سقف ها دو بخش اصلی و فرعی دارند که قسمت اصلی آن هااز فولاد یا چهارتراش تشکیل شده است و قسمت فرعی کار از چوب تهیه و استفاده می شود.

سقف کاذب با قطعات پیش ساخته گچی

به طور کلی این سقف ها از آلمینیوم ساخته می شوند که قطعات داخلی آن ها گچ می باشند. از این سقف ها به دلیل نصب سریع و آسان، تنوع در طراحی، وزن سبک، استقامت در برابر آتش سوزی، ثبات رنگ، تعویض راحت قطعات، امکان رنگ کاری با هزینه کم، عایق ضربه، تهویه مناسب، عایق صدا و سازگاری بیشتر با محیط زیست، بیشتر استفاده می کنند و کاربردی تر می باشند.

سقف کاذب,سقف کاذب آکوستیک,سقف کاذب چوبی,

سقف کاذب ترکیبی

این سقف کاذب همان طور که از اسمش پیداست از ترکیب چند نوع سقف کاذب تشکیل می شود. زیرسازی مناسب پیش از استفاده از این نوع سقف بسیار اهمیت دارد. عموما در فضاهای بسیار وسیع و گسترده از این نوع سقف استفاده می شود زیرا جلوه زیبا تری دارد.

سقف کاذب گریلیوم

سقف های گریلیوم از جمله سقف های دکوراتیو محسوب می شوند. از ورق های آلمینیومی و آلیاژی تشکیل می شوند. نام دیگر آن ها سقف باز می باشد. بعد از نصب سقف چیزی که مشاهده می شود خانه های مربعی شکلی هستند که در کنار هم به صورت پیوسته قرار گرفته اند.  در این نوع کار، در قسمت پشت سقف تاسیساتی که به کار رفته است به خوبی قابل مشاهده می باشد. سقف های گریلیوم را معمولا به صورت منفرد یا در ترکیب با سقف های دیگر به کار می برند. سقف کاذب گریلیوم، توسط مفتول و یا زنجیر به قسمت سقف اصلی متصل می شوند.

سقف کاذب کناف,انواع سقف کاذب,سقف کاذب,

سقف های کاذب دارای توانایی هستند از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آکوستیک کردن فضا

زیر سقف اصلی تاسیسات را پوشش دهی کرد

مانع از اتلاف دما و رطوبت

ایجاد حجم های دکوراتیو

ایجاد نورپردازی مناسب با توجه به شرایط کار و محیط زندگی و…