اسکلت فلزی ساختمان

اگر تجربه اجرایی داشته باشید، حتما می دانید اسکلت ساختمان از بخش های اساسی و بسیار مهم یک سازه می باشد که اجرای آن به دو روش بتنی و فلزی رایج است. انتخاب بهترین نوع اسکلت بسیار حیاتی می باشد، به علت این که بعد از ساخت دیگر نمی توان آن را تغییر داد؛ مگر در صورت تخریب اسکلت قبلی بتوان نوع آن را عوض کرد. از مهم ترین عواملی که برای انتخاب نوع اسکلت باید معیار خود قرار دهیم، می توان به شرایط اقتصادی، شرایط اجرایی، آب و هوا، عوامل فنی، خواست کارفرما و… اشاره داشت. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را در رابطه با اسکلت فلزی ساختمان به شما عزیزان بدهیم، با ما همراه باشید.

ویژگی اسکلت فلزی ساختمان

اسکلت فلزی از انواع اسکلت ساختمان می باشد که شامل فولاد، ستون و تیر می باشد و به شکل عمودی و افقی یک اسکلت را تشکیل می دهند. گذشته ها از چدن در اسکلت فلزی استفاده می شد، اما بعد از گذشت زمان آهن چکش خوار یا همان آهن کم کربن جای خود را به چدن داد؛ این جایگزینی به همین جا ختم نشده و بعد از مدتی هم فولاد به جای آهن کم کربن مورد استفاده قرار گرفت. در این بخش لازم به ذکر است که به همین دلیل به اسکلت های فلزی، اسکلت فولادی هم می گویند.

کاربرد اسکلت های فلزی معمولا در ساختمان های مرتفع، سوله ها و همچنین برج ها می باشد؛ علت مناسب نبودن اسکلت های بتنی برای سازه های نام برده شده این است که بسیار زمان بر بوده و دشوار می باشد.

اسکلت ساختمان,اسکلت فلزی ساختمان,انواع اسکلت فلزی,

با انواع سازه های فولادی آشنا شوید

  1. سازه های خرپایی Truss structure
  2. سازه های قابی Framed structure
  3. سازه های پوسته ای Shell structue
  4. سازه های معلق (Suspension structure

روش های رایج اتصالات در اسکلت فلزی

  1. پرکاربردترین روش اتصالات جوشی است.
  2. اتصالات پرچی که تقربیا منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  3. اتصالات پیچ و مهره ای

از سه روش بیان شده بهترین آن ها اتصالات پیچ و مهره ای بوده و در مقایسه با اتصالات جوشی مقاومت بالاتری دارند. لازم به ذکر است به دلیل پایین بودن مقاومت اتصالات جوشی در اروپا فقط برای سازه های کوچک با متراژ کم مورد استفاده قرار می گیرند.

این مطلب را از دست ندهید
بازار مسکن در یخبندان زمستانی

انواع سازه های فلزی سبک,کاربرد اسکلت فلزی,هزینه ساخت سازه فلزی,

استفاده از اسکلت فلزی چه مزایایی برای ساختمان دارد؟

اسکلت های فلزی دارای وزن و حجم کم تری بوده و به طبع تاثیر بسیار چشم گیری برای کاهش وزن کلی ساختمان خواهد داشت. از دیگر مزیت های این نوع اسکلت ها می توان به اجرای ساده و هزینه پایین آن اشاره داشت. دیگر مزیت های اسکلت فلزی را در سطر پایین نام می بریم.

  1. زمان اجرای سریع تر خواهد بود.
  2. فولاد خاصیت ارتجاعی داشته و به طبع سبب افزایش مقاومت کششی ساختمان خواهد شد.
  3. اسکلت فلزی مصالح پرتی نداشته و کیفیت مصالح را افزایش خواهد داد.
  4. عمر سازه های ساخته شده با اسکلت فلزی بیش تر می باشد.
  5. اسکلت های فلزی در مقابل انفجار هم مقاومت بالایی دارد.
  6. اسکلت فلزی فضای بسیار کم تری را اشغال خواهد کرد.
  7. اسکلت فلزی توانایی مقاوم سازی داشته و زمانی که به هر دلیلی مقاومت و کیفیت لازم را نداشته باشد، به راحتی قابل تقویت شدن است.

هزینه سازه فلزی,اسکلت ساختمان,اسکلت فلزی ساختمان,

استفاده از اسکلت فلزی چه معایبی برای ساختمان دارد؟

در سطرهای بالاتر در رابطه با مزایای اسکلت فلزی بحث کرده و دانستیم چه قابلت هایی دارد، اما باید با معایب آن هم آشنا شده و بدانیم کدام یک از آن ها شامل شرایط فعلی ما می شود.

  1. از اساسی ترین معایب اسکلت فلزی یا فولادی این است که در برابر باران یا رطوبتی زنگ زده و خراب خواهد شد، به همین دلیل در صورت استفاده از این نوع اسکلت باید حتما از ضد زنگ استفاده کنید.
  2. دیگر عیب فولاد در اسکلت فلزی این است که در دماهای بالاتر از 600 درجه سانتی گراد مقاومت خود را از دست داده و تعادل سازه را برهم می زند.
  3. جوش نامناسب هم یکی از معایب بزرگ در اسکلت های فلزی است.
  4. به کار گیری جوش به عنوان روش اتصال به دلیل قدیمی بودن ماشین آلات مربوط به آن، سبب کاهش مقاومت اسکلت های فلزی می شود.

برآورد هزینه در اسکلت های فلزی

زمانی که تصمیم به اجرای سازه با اسکلت فلزی دارید، باید بدانید هزینه های اصلی شما براساس موارد زیر خواهد بود.

  1. وزن فولاد مصرفی شما
  2. هزینه خرید فولاد
  3. دستمزد و هزینه های مربوط به ساخت