کاربرد دیوار برشی در بهسازی لرزه‌ ای

شاید شما هم اطلاعاتی درباره دیوار برشی فولادی داشته باشید و بدانید سیستم جدید مقاومتی است، که در مقابل بارهای جانبی عملکرد بسیار خوبی داشته و در قیاس با دیگر سیستم ها مقاومت بیش تری از خود نشان می دهد. در این نوع سیستم نیروهای جانبی وارد بر بنای ساختمان ابتدا به پی و صفحه های فونداسیون و بعد به تیرها و در مرحله آخر به ستون های این نوع دیوارها وارد می شود.

همان طور که می دانید اتصال تیر به ستون در قاب های فولادی به سه روش ساده یا همان مفصلی و همچنین گیردار امکان پذیر بوده و علاوه بر این می توان صفحه های فولادی را به وسیله پیچ به محیط مد نظر وصل کرد.

مزیت های سازه دیوار برشی فولادی

در این جا قصد داریم درباره مزیت های این سیستم مقاومتی بحث کنیم:

  1. این سیستم به دلیل سختی تقریبا بالایی که دارد، می تواند عملکرد خوبی در کنترل تغییر مکان جانبی داشته باشد و از صدمات پیش رو جلوگیری کند.
  2. این دیوار در قیاس با دیوار برشی بتنی دارای وزن کم تری بوده و به همین دلیل هم می تواند بار زلزله را تا حد چشم گیری کاهش دهد.
  3. دیوار برشی فولادی در مقایسه با دیوار برشی بتنی و همچنین مهار برندها به تعداد دهانه کم تری نیاز داشته و این یکی از بهترین مزیت های این سیستم مقاومتی می باشد.
  4. سرعت و دقت اجرا بالا بوده و در مقایسه با سیستم های دیگر سریع تر نصب خواهد شد.
  5. یکی از مهم ترین مزیت های این نوع دیوارها این است که با جنس قالب هم خوانی داشته و هماهنگی تاثیر گزاری از این ترکیب حاصل خواهد شد.

طراحی دیوار برشی از جنس بتن,کاربرد دیوار برشی,کاربرد دیوار برشی بتنی,

طراحی دیوار برشی از جنس بتن

این سسیتم قابلیت دارد در کنار یکی از انواع سیستم های موجود انتخاب شود و برای مثال می توان به سیستم دیوار برشی متوسط، قاب خمشی دوگانه و همچنین دیوار برشی ویژه اشاره کرد. واضح است برای هر یک از آن ها بایستی طبق ضوابط و مقررات خاص خودش عمل کرد. در این جا لازم می دانم نکته بسیار مهمی را برای شما بگویم، استفاده از دیوار برشی معمولی در مناطق زلزله خیز متوسط و همچنین بالا اصلا مجاز نبوده و نباید به کار گرفته شود.

امروزه شاهد هستیم که درباره سیستم های مقاومتی مانند دیوار برشی بتنی یا فولادی اطلاعات کافی در بین مجری های ساختمان وجود نداشته و لازم است بدانید، استفاده از دیوار برشی بتنی همانند مهار بندها در یک راستا جایز نمی باشد، اما باید دقت کنید برای استفاده از سیستم مقاومتی در برابر زلزله بهتر است سیستم های دو راستا مشابه یک دیگر اعمال شوند.

توصیه می کنم استفاده از دیوار برشی بتنی در دیوارهایی که با دیافراگم سقف درگیر نیست و بازشو هایی مانند نورگیر دارد را متوقف کنید. دقت شود استفاده از 3 دیوار برشی در یک راستا حتما رعایت شده باشد.

این مطلب را از دست ندهید
نکات حیاتی قبل از تعمیر گیربکس اتوماتیک

ساختمان فولادی و بهسازی زلزله ایی

این نوع سیستم به تازگی برای مقاومت در برابر زلزله به روی کار آمده و با استفاده در ساختمان ها شاهده عملکرد خوب آن بوده ایم. از ویژگی های دیوار برشی فولادی می توان به مقاومت بالای آن در برابر تغییر شکل ساختمان اشاره کرد و همچنین لازم است بدانید دارای انعطاف پذیری بالایی است که با اعمال نیروی روی آن ابتدا تغییر شکل داده و بعد به حالت اولیه برمی گردد. البته لازم است بگویم این اتفاق تا زمانی انجام می شود که نیرویی بسیار بالایی به آن وارد نشود.

این نوع دیوار برشی در مقایسه با دیوار برشی بتنی دارای عملکرد بهتری بوده و فواید بیش تری دارد، که از فواید می توان به اتلاف انرژی کم تر آن اشاره کرد. اسناد و مدارک شاهد استفاده از دیوار برشی در یک ساختمان ارادی در کشور ژاپن است، که داری تعداد 35 طبقه بوده و با وجود زلزله شدید خسارت بسیار کمی دیده است.

کاربرد دیوار برشی چیست,کاربرد دیوار برشی در ساختمان,کاربرد دیوار برشی فولادی,

طرح بهسازی لرزه‌ ای ساختمان

طبق تمامی بررسی های خوش بینانه که بر اساس ساختمان ها انجام شده است و با در نظر گرفتن انجام تمامی عملیات به شکل کاملا درست و بی نقص( در حالی که اصلا این گونه نبوده و از کارگر ساختمان سازی گرفته تا مهندسین مجری ساختمان، کم تر کسی وظیفه خود را به درستی انجام می دهد) بازهم ساختمان های ما دارای ایراد و ضعف در برابر زلزله می باشند. به همین دلیل هم نیاز به بهسازی ساختمان را جدی گرفته و طبق اصول و مقررات ملی ساختمان سازی کنیم.

همه می دانیم که محدودیت های اجرا کم نبوده و از طرفی برای صرفه جویی اقتصادی باید سرعت انجام پروژه ها را افزایش داد، به همین دلیل پیشنهاد می کنم از سیستم هایی که دارای سختی، شکل پذیری و همچنین مقاومت بالا هستند استفاده کنید، تا در زمان کمی به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

همان طور که در سطرهای بالاتر هم به آن اشاره کردیم، سیستم مقاومتی دیوار برشی در تعداد دهانه های کم تری ایجاد می شود و فقط این یک تفاوت آن علاوه بر این که سرعت اجرای پروژه را بالا می برد، بلکه در هزینه های اقتصادی هم تا حد چشم گیری تاثیر مثبت دارد. نکته مهم دیگر درباره دیوارهای برشی فولادی این است که سه ویژگی مهم برای ساخت سازه ای ضد زلزله را داشته و در عین مقاومت بالایی که دارد سبک وزن بوده و به کاهش نیروی وزن خود ساختمان کمک فراوانی می کند.