افزایش قیمت سیمان در سال 99

افزایش قیمت سیمان در سال 99 چشمگیر بود و نمودار قیمت فراز و نشیب زیادی به خود دید، به طوری که همه از جمله ساختمان سازها را به تکاپو انداخت. در بعضی از بازه های زمانی مخصوصا آبان ماه سال جاری، حتی سیمان بسیار کمیاب و نایاب شد. ولی در هفته های اخیر قیمت روز سیمان، روند تقریبا ثابتی به خود گرفته است. قیمت انواع سیمان در شهرهای مختلف ایران کمی متفاوت است، این می تواند به دلیل تفاوت در کیفیت، نرخ متغییر کرایه حمل و … باشد.

نمودار قیمت انواع سیمان، نسبت به سال های قبل قله های زیادی به خود دیده است. ابتدا نیم نگاهی به روند و خبرهای هیجانی افزایش قیمت سیمان در سال 99 بیندازیم، سپس یک جمع بندی تجربی برای قیمت روز سیمان از ابتدای سال جاری تا به اکنون ارائه می کنیم. ما در این مقاله محاسبه قیمت انواع سیمان را بطور میانگین کشوری انجام داده ایم. با امین مصالح همراه شوید تا دقیق ترین اطلاعات در حوزه مصالح ساختمانی، دستگیرتان شود.

  قیمت سیمان تهرانافزایش قیمت سیمان,افزایش قیمت سیمان در سال 99,قیمت سیمان 99,

روند افزایش قیمت سیمان 99

قیمت سیمان در فروردین امسال بصورت فله ای برای هر تن در حدود 180 هزار تومان و پاکتی 50 کیلویی در حدود 12 هزار تومان معامله می شد. اکنون که در دی ماه 1399 هستیم، قیمت مقطعی سیمان با همین شرایط به حدود 380 هزار تومان تنی و پاکت 50 کیلویی به 22000 تومان در کارخانه، رسیده است، تقریبا بیش از دو برابر افزایش قیمت به خود دیده است. البته در ماه اخیر قیمت یک تن سیمان، به 430 هزار تومان و هر عد پاکت 50 کیلویی به 40000 تومان، هم رسیده بود، ولی با اصلاح و کاهش قیمت در دو هفته اخیر همراه بوده است.

البته به تعادل رسیدن فعلی قیمت های سیمان را بیشتر مدیون فصل سرد و کاهش مصرف سیمان به دلیل یخ بستن بتن و متوقف شدن پروژه های ساختمانی، به صورت مقطعی هستیم. احتمالا با گرم شدن هوا و با شروع فصل ساخت و ساز، دوباره قیمت ها افزایش  یابند.

دلیل افزایش قیمت سیمان 99

عضو هیئت مدیره تولید کنندگان سیمان این طور عنوان کرده است که افزایش قیمت روز سیمان به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید، کرایه های حمل و نقل، گران شدن قطعات یدکی و گران شدن پاکت سیمان و سایر موارد جانبی دیگر بوده است.

این مطلب را از دست ندهید
سقف کاذب و سقف کناف

درست است که قطعات یدکی، قیمت چند برابری را تجربه کرده اند و دستمزد کارگران و کارمندان خط تولید افزایش زیادی داشته است و تولید کنندگان را بارها در سال جاری، ناگزیر به درخواست افزایش قیمت روز سیمان از وزارت صنعت و معدن و تجارت نموده است، ولی دلیل مهم تری که به این گرانی دامن می زند نقش دلال ها در بازار خرید و فروش سیمان است.

دلال ها به قدری سیستم توزیع سیمان را مختل می کنند که بعضا کلا سیمان نایاب می شود، در نتیجه مردم مجبورند هر نوع قیمت هیجانی را بپذیرند و خرید خود را انجام دهند. مدیریت سیستم توزیع سیمان، نقش بسزایی در تعیین قیمت آن در هر برهه ای از زمان داشته است.

درخواست های افزایش قیمت سیمان در سال 99

در سال 99 مکررا شاهد درخواست های افزایش قیمت سیمان از سوی کارخانه های تولید کننده بودیم و هستیم. زمزمه افزایش قیمت انواع سیمان 99 با درصد بالای 60 در اردیبهشت وجود داشت و نتیجه این اخبار، بالا رفتن قیمت 30 درصدی بود، در تیر ماه هم درخواست 40% افزایش قیمت به وزارت صنعت و معدن و تجارت از سوی تولید کنندگان سیمان ارسال شد، دوباره شاهد افزایش چشمگیر سیمان در تابستان شدیم.

در پاییز نیز علاوه بر درخواست های دوباره، بدلیل سیستم توزیع ضعیف  و نقش دلال ها، قیمت هیجانی و کاذب بیش از سه برابری نسبت به ابتدای سال را مشاهده کردیم که با دخالت و پیگیری های بخش های مربوطه در آذر ماه قیمت فله ای سیمان به حالت تعادل 350 تا 380 هزار در تن رسید.

گزارش کلی قیمت سیمان 99

از ابتدای سال 99 تا به الان که در آخرین فصل سال هستیم، بطور میانگین قیمت سیمان 99، بیشتر از دو برابر افزایش قیمت را به خود دیده است. این افزایش ناشی از بالارفتن سرسام آور هزینه های کارخانه های تولید کننده و سایر عوامل تاثیرگذار جانبی که در بالا بطور کامل تشریح کردیم بوده است، اما سیمان یکی از مواد پایه مهم ساختمان سازی می باشد پس نیازمند نظارت و توجه بیشتر می باشد.