آسفالت گرم چیست

آسفالت گرم از جنس سنگ دانه های خرد شده است و برای درست کردن آن باید قیر ترکیب شده را حرارت دهند. سپس بر اساس میزان دانه بندی قیری که برای ساخت آسفالت استفاده شده است و در دمایی مشخص حرارت دیده، باید با همان میزان درجه حرارتی که قبلا استفاده شده است، بر روی دیگر سطوح هم پخش شده و کوبیده شود. این سطوح شامل، زیر اساس، رویه های بتنی می شود.

به طور کلی آسفالت گرم انواع مختلفی دارد و هر نوع آن مناسب یک مدل از قشرهای روساز است که شامل دسته بندی های زیر می شوند:

آسفالت گرم,آسفالت گرم چیست,آسفالت لایه,

 آسفالت گرم از قشر رویه توپکا

این نوع آسفالت در واقع جزء آخرین لایه های آسفالت به شمار می رود. آسفالت رویه را برای فضاهای بیرونی استفاده می کنند مانند خیابان ها و کوچه ها که و به طور کلی جاهایی که وسایل نقلیه بسیار در رفت و آمد هستند. به همین خاطر باید حتما در نحوه مصرف و اجرای این نوع آسفالت دقت داشت؛ چراکه مستقیما با ترافیک های سنگین شهری، و ماشین های غول پیکر در تماس خواهد بود و اگر به طور صحیح اجرا نشود ممکن است اتحکام لازم را نداشته باشد.  در آسفالت لایه رویه، سنگدانه ها زیرتر هستند و فضای زیادی در میان شان وجود دارد.

آسفالت لایه از قشر آستر بیندر

سنگدانه های آسفالت آستر بیندر نسبت به لایه رویه درشت تر هستند اما میزان قیری که برای آن مصرف کرده اند بسیار کم است. معمولا این نوع از آسفالت در میان لایه رویه و لایه اساس قرار گرفته و سنگدانه هایش حدود 5 الی 19 میلی متر هستند.

آسفالت لایه رویه,آسفالت ماستیک دانه درشت,آسفالت متخلخل,

آسفالت لایه از قشر اساس قیری

اولین لایه ای که آسفالت را روسازی می کند، لایه اساس قیری است. این لایه بر روی لایه های زیرین یا اساس قرار گرفته و میزان سنگدانه هایش بسیار درشت است و در مقابل مقدار قیر مصرفی در آن بسیا کم می باشد. اندازه سنگدانه های این لایه تقریبا 50 الی 75 میلی متر است. عملکرد اساس قیری همانند لایه های زهکش است و باعث می شود که در صورت نفوذ آب آن را تخلیه کند.

این مطلب را از دست ندهید
بیس در راهسازی چیست؟

آسفالت ماستیک دانه درشت

همانطور که از نام این لایه آسفالت پیداست، دارای دانه هایی درشت می باشد و در واقع با سنگدانه و ملاتی پر از قیر ساخته می شود. آسفالت ماستیک ترکیبی از آسفالت گرم و سنگدانه هایی گسسته است. در چنین ترکیبی معمولا سنگدانه ها با یکدیگر در تماس هستند. به دلیل ساختار درشت دانه ای که این نوع آسفالت دارد از آن به عنوان لایه رویی در جاده هایی که تردد بسیار زیاد است استفاده می کنند. چیزی که باعث افزایش استقامت این نوع آسفالت می شود، درشت دانه بودن و مقدار قیر فراوانی است که در آن به کار رفته و سبب می شود تا مقاومت آسفالت بالا تر رفته و دیرتر تغییر شکل دهد.

انواع آسفالت گرم,قیمت اسفالت گرم,آسفالت گرم,

ماسه آسفالت

ماسه آسفالت هم، همانطور که از نامش پیداست، از جنس آسفالت و قیر خالص است. از ماسه آسفالت ب نوان روکشی برای لایه های کهنه استفاده می کنند که ضخامتش تقریبا 15 میلیمتر می باشد.

آسفالت متخلخل

در آسفالت متخلخل هم از سنگندانه های خرد شده استفاده می شود و ترکیبی از قیر خالص می باشد. این نوع آسفالت به هیچ وجه مناسب لایه های جایگزین نیست، زیرا نمی تواند به خوبی نور وسایل نقلیه را پخش کند و در واقع به نوعی مانع انعکاس نور خودرو ها می شود. یکی دیگر از معایب آن به عنوان لایه جایگزین این است که به هنگام بارش باران تمامی آب هایسطح رویه را از خارج به عرض خیابان می ریزد و نمی گذارد که آب به خوبی پخش شود.